Co je dobré ještě o inkontinenci vědět?

Inkontinence se vyskytuje napříč všemi věkovými skupinami. Mnoho lidí si myslí, že únikem moči trpí pouze ženy. Pravdou je, že se tento problém častěji objevuje u žen, avšak je jím postižena i spousta mužů. Více než 1,5 milion lidí v České republice trpí nechtěným únikem. Inkontinence může být nepříjemným problémem, ale je možné ji v mnoha případech řešit. V několika krocích můžete dostat inkontinenci pod kontrolu, aby Vám způsobovala co nejméně obtíží v každodenním životě.

1

Navštivte svého lékaře

Nejdůležitější je zkonzultovat svůj zdravotní stav s lékařem. Ten stanoví, o jaký typ inkontinence se jedná a následně zvolí nejvhodnější způsob léčby a poradí Vám s výběrem nejvhodnějších pomůcek. Lékař se Vás může také zeptat na Vaši osobní a rodinnou anamnézu, na léky, které užíváte bez předpisu a na případné nehody a zranění. Kromě toho může být užitečné absolvovat odborné vyšetření, aby byl lékař schopen přesně posoudit Váš zdravotní stav. V některých případech může lékař předepsat léky, a to buď samostatně, nebo v kombinaci se změnou návyků pro navrácení kontinence. Je možné, že některé léky mohou způsobovat únik moči. Z tohoto důvodu je důležité, aby lékař věděl o všech léčivech, které užíváte na předpis i bez předpisu. Všechny léky by měly být užívány pod dozorem lékaře. V některých případech lze vyřešit únik moči operací, např. pro řešení určitého tělesného problému, který způsobuje inkontinenci.

2

Dbejte na správný životní styl

Je velmi důležité dbát na správný životní styl. Stejně jako u mnoha nemocí i u inkontinence lékaři zdůrazňují, že pozitivní postoj je důležitý. Doporučují vést aktivní a zdravý životní styl.

1. Sledujte, co jíte a pijete

Pijte hodně tekutin, nejméně 1-1,5 litru denně. Ale pozor, příliš mnoho tekutin může způsobit vážné onemocnění. Vyhněte se nápojům, které mohou způsobit tvorbu nadměrné moči - káva, alkohol a jiným nápojům, které mohou dráždit močový měchýř např. citrusové šťávy. Stejně tak se vyvarujte příliš kořeněným a pálivým jídlům.

2. Kontrolujte svou váhu

Dokonce i několik kilogramů nadváhy může zapříčinit únik moči. Snížení váhy o 5-10% může mít pozitivní vliv na únik moči, protože se zmírní tlak na svaly pánevního dna.

3. Zůstaňte aktivní

Stejně jako u mnoha nemocí i u inkontinence lékaři zdůrazňují, že pozitivní postoj je důležitý. Doporučují vést aktivní a zdravý životní styl.

3

Trénujte svůj močový měchýř

Snažte se ovládat nutkání použít toaletu. Vykonání potřeby oddalujte nejprve o několik minut, postupně zvyšujte interval na hodinu a více. Toto cvičení pomáhá prodloužit dobu mezi dvěma cestami na toaletu tak, že se pokaždé snažíte vyprázdnit Váš močový měchýř co nejdůkladněji. Existuje mnoho triků, jak toho dosáhnout, a nejlépe se je naučíte pod dozorem fyzioterapeuta nebo specialisty na inkontinenci.

4

Posilujte svaly pánevního dna

Dlouhodobé a pravidelné posilování svalů pánevního dna pomocí tzv. Kegelových cviků vede k účinnému řešení problematiky úniku moči. Přehled cviků pánevního dna najdete zde.

5

Veďte si mikční deník

Psaním deníku a zaznamenáváním úniků moči ještě před návštěvou lékaře. Pomůžete mu přesně stanovit charakter problému a určit diagnózu. Mikční deník najdete se stažení zde.

6

Vyberte si správnou pomůcku

Lékař nebo lékárník Vám může pomoci s výběrem vhodné pomůcky, tak aby svými absorpčními vlastnostmi odpovídala Vašim požadavkům a únik moči zůstal pod kontrolou. Nevíte jakou pomůcku si vybrat? Pomůžeme Vám… Stačí odpovědět na pár otázek a my Vám doporučíme vhodné pomůcky přímo pro Vás, tak aby co nejvíce vyhovovala Vašim potřebám a aby Vás inkontinence co nejméně omezovala v každodenních aktivitách. Přejděte na výběr vhodné pomůcky zde.